Kenaikkan Harga Barang. Siapa Banjingan Negara? - Saiful Zaini Mohd Bokhari

By 00:25


Kisah kenaikkan harga barang heboh diperkatakan oleh ramai orang. Semalam saya menghadiri mesyuarat di Kuantan, perkara yg sama dibincangkan. Pelbagai keluhan resah gelisah diperkatakan. Tapi yg pasti perkara ini perlukan PERHATIAN TELITI OLEH KERAJAAN.

Siapa yg mengikuti penulisan saya, tahu pendirian saya berkenaan GST dan rationalisasi subsidi. GST tidak dapat tidak, perlu dilaksanakan. Malah GST sepatut dilaksanakan dari dahulu lagi. Walaupun saya bersetuju subsidi perlu ditarik, tetapi BUKAN SECARA SERENTAK DAN BUKAN SERENTAK DGN GST. 

Saya berpendapat begitu kerana kita tahu akan ada GOLONGAN2 peniaga yg sudah pasti mengambil kesempatan menaikkan harga sewenang2nya. Sekiranya semuanya serentak, tanggungan PEMANTAUAN OLEH KPDNKK, adalah amat berat. Lebih2 lagi Menterinya pun ala ala Suam2 Kuku. Terus terang saya katakan PKDNKK belum menunjukkan keyakinan boleh menghadapi cabaran getir ini.(that is understatement! actually).

Semua sedia maklum "supply chain" atau org tengah dikuasai Peniaga cina. Tidak keterlaluan saya berkata Peniaga Cina terutama, bertuhan Duit. Wujudnya cartel2 dan tradisi2 negatif disini bukan lagi sesuatu yg rahsia. Perniaggaan org tengah dan cartel2 ni amat menguntungkan. Sebagai cartel, mereka ini amat berkuasa.

Letrik naik 6%, minyak naik 6%, ape logiknya harga barangan naik sampai 20% ke 30%?. Agak PELIK BUKAN?. YG lebih pelik KERAJAAN SEPERTI TIDAK TAHU NAK BERBUAT APA2. Tu belum lagi subsidi2 lain ditarik lagi. Lagi gemuk lah Peniaga2 ini. OK mahh... untung mahh. Apa wa helan...

Umum tahu 80% Cina menolak kerajaan dan ini fakta. Adalah amat sedih melihatkan Kerajaan bertungkus lumus kurangkan deficit, yg gemuk peniaga cina, yg BODOH ORG MELAYU berguling2 dijalan raya marahkan Kerajaan. Hoyeee hoyeee.. Lu Bodo Ma...

Pagi tadi saya ke pasar beli ikan, sotong dan udang dan sayuran. Makk aiii... mahal nye. Yg bestnye bila tanya 'kos mahal mah, tu kerajaan semua mau naik oo". Salah kerajaan juga nampaknnye adoii...

Yg lebih menyedihkan satu pasar harga lebih kurang sama mahalnya. Hendak tak hentak terpaksa juga lah beli walaupun hati menyumpah.

Kerajaan perlu betul2 teliti keadaan ini. Lets face this head on and be firm. Sekiranya kita tidak ade sesuatu mekanisma mengawal perkara ini, for god sake We Are The Government of the Day, dont tell me, anda tidak mampu mencari jalan penyelesaian.

Saya setuju cadangan Makmal Harga. Sebenarnya pernah mencadangkan makmal ini semasa saya menulis teks untuk MP, penggal yg lepas. pemantauan harga perlu optimum. Usaha2 utk potong terus golongan org tengah ini MESTI DIPERINGKATKAN.

Sedih, YG GEMUK DAN TERUS KAYA PENIAGA, YG DIPERSALAHKAN KERAJAAN, YG BODOH BERGULING2, TERGULING2 DEMO JALANAN ORG MELAYU....

SIAPA SEBENARNYA BANJINGAN NEGARA?

renung2kan selamat beramal... 

You Might Also Like

0 comments